
Samu Kaajas:
Kerran vielä uusi purjevene.
Oceanis 37.1 vakuutti heti ilmestyessään.
Matkaveneilystä etupäässä Suomenlahden saaristossa perheineen nauttiva Samu Kaajas pohti, josko hankintalistalle laitettaisiin vielä se viimeinen uusi purjevene. “Ainakin näillä näkymin – ennen seuraavaa uutta”, Samu nauraa. Yacht Designin maineikkaan Marc Lombardin viimeisinä töinään Beneteaulle suunnittelema Oceanis 37.1. vakuutti ja on nyt Kaajaksen perheen kolmas purjevene, toinen uutena hankittu.
Perheen edellinen, noin 33-jalkainen, purjevene palveli yhdeksän vuotta hyvin, mutta alkoi olla sieltä täältä ahdas lasten tullessa teini-ikään. Beneteaun lanseerattua juuri sopivan kokoisen veneuutuuden 37 jalan kokoluokassa, joka oli vieläpä Samun toiveissa olleen suunnittelijan käsialaa, piti venettä lähteä tietysti katsomaan mahdollisimman pian paikan päälle Ranskaan. Heräteostoksesta ei kuitenkaan ollut kyse.
– Pohdin pitkään useita vaihtoehtoja ja jossain vaiheessa kävin Ajolanrannassa Rymättylässä katsomassa tämän edeltäjää, Oceanis 38.1-mallia, mutta totesin ettei se ollut ihan sellainen, jota etsin. Olin kuullut, että Lombardilta olisi ehkä vielä tulossa jotain tuotantoon tässä kokoluokassa. Kun Oceanis 37.1 sitten esiteltiin viime vuonna Ranskassa, lähdettiin sinne venemessuille, jossa katsottiin se Ajola Yachtsin edustajan kanssa läpi.
“Se on se uuden veneen tuoksu!”
Unelma vielä yhdestä uudesta purjeveneestä kävi mahdolliseksi toteuttaa viime kesänä, kun perheen edellinen vene saatiin myytyä.
– Mietittiin siihen asti, ostetaanko vielä uusi vene vai katsotaanko jotain muuta.
Mutta miksi juuri uusi vene?
– Huumorimielellä joskus sanon, että se on se uuden veneen tuoksu! Vakavammin sanoisin uusien veneiden tilojen ja valoisuuden olevan ihan eri luokkaa kuin vanhemmissa veneissä. Ja toisaalta yksinpurjehdusominaisuudet ovat hyvät. Näillä on helppoa, hauskaa ja leppoisaa purjehtia, mutta silti suorituskyky on ihan kohdallaan.
Viime syksynä Suomeen saapunut Oceanis 37.1 on 3-hyttinen malli, jonka tilaratkaisu on juuri passeli viikonloppujen ja lomilla muutaman viikon pituisille purjehdusreissuille. Näillä ovat usein mukana perheen kolme nuorta tai ystäviä. Vaihtoehtona on saatavissa myös kaksihyttinen malli.
– Laitataite kyljissä tekee veneestä pituuteensa nähden tilavan, samoin pitkältä matkalta leveä runko antaa tilaa sekä perään että keulahyttiin.
Veneessä onkin jo kokoonsa nähden aimo annos luksusta. Keulahytti toimii omistajan kajuuttana, jonka täysleveässä sängyssä nukutaan pää keulan suuntaan. Valmistajan kuvauksen mukaan vauhtia ja mukavuutta tarjoavat myös erinomaisesti purjehtiva nykyaikainen runko ja tuplaperäsimet.


Toistaiseksi vielä laiturifiilistelyä ja veneen varustelua
Tällä hetkellä Oceanis 37.1 on vielä varusteltavana Ajolanrannan telakalla Rymättylässä. Vene käy myös Vene 25 Båt -messuilla esiteltävänä. Vesille vene on suunnitteilla laskea toukokuussa.
– Vielä en ole sillä purjehtinut, laiturifiilistelyä oli Ranskassa. Olen laskenut tunnusluvuista, paljonko sen pitäisi kulkea. Tavoitteena on mennä ainakin solmun verran vauhdikkaammin kuin edellinen veneemme. Ensi kesä sen näyttää. Eniten minua kiinnostavat keski- ja varsinkin kevyen tuulen ominaisuudet. Esimerkiksi toissa kesänä oli paljon kevyitä tuulia ja haluan kuitenkin purjehtia aina mahdollisimman paljon, Samu pohtii.
Oceanis 37.1 painaa 6864 kiloa. Veneen kokonaispituus on 11,93 metriä, runkopituus 10,99 metriä. Syväys veneessä on vakiokölillä 2,10 metriä, leveys 3,92 metriä ja alituskorkeus 16,6 metriä. Saatavissa on myös matalaköli, 1,63 metriä. Moottorina on Yanmar 40 hv. Saatavissa on myös Torqeedo-sähkömoottori ja kaksi akustoa.
– Vene on painavampi kun edellinen veneeni, mutta toisaalta siinä on isompi purjepinta-ala. Tämä on First Line -versio Performance-purjeilla (42,5 m2 isopurje ja 31 m2 genoa), joten veneen pitäisi kyllä kulkea. Ennen Performance versioissa on ollut korkeampi masto, mutta tässä on lattapää-isopurje normaalin isopurjeen sijaan. Tilasin ensimmäistä kertaa myös code 0 -purjeen. Toivoisin, että kevyillä tuulilla päästäisiin näin purjehtimaan enemmän, toivottavasti jo 2,5 m/s tuulilla.
Nopea toimitus Beneteaun tuotantolinjalta Suomeen
Oceanis 37.1 saatiin Beneteaun tuotantolinjalta varsin nopeana toimituksena. Ostopäätös syntyi viime kesänä ja vene oli saman vuoden syyskuussa jo Suomessa. Uuden veneensä varustelun kanssa Samulla ei ole kiirettä eikä suurempia suunnitelmia.
– Kyllähän se saatiin tuotannosta nopeasti. Ensin veneen varusteita vähän tehtaalla muokattiin meidän tarpeisiin, ja Ajola Yachts on jatkanut vielä lisää. Tekivät esimerkiksi mittojen mukaan keulatason, joka on Suomen saaristossa rantautumisen kannalta tärkeä varuste. Ajola Yachtsin palveluun kuuluvat myös luovutusvarustelu, rikaus ja pohjamaalaukset. Muuten tehdään vain pientä säätöä siellä täällä. Osan irtovarusteista olen itse hankkinut talven aikana. Opettelen ensin veneen käyttöä ja katson askel kerrallaan muita tarpeita, Samu suunnittelee.
Pohdinnassa ovat ainakin aurinkopaneelit ja ehkä myöhemmin akuston vaihtaminen litiumpohjaiseksi, kun on selvillä, kuinka hyvin akkukapasiteetti vastaa perheen tarpeita.
– Ajolanrannassa on hyvät uudet fasiliteetit. Aika paljon valmisteluja voi tehdä jo halliolosuhteissa. Rikaaminen tehdään yhdessä vielä laiturissa. Palvelu on ollut kohdillaan ja avoimia asioita selvitetty ansiokkaasti, Samu tuumaa.
Kannattaa harkita tehtaan laajaa varustepakettia ja tutustua jo messuilla veneisiin
Periaatteessa Samu kannustaa harkitsemaan uuden veneen hankkimista vaihtoehtona käytetylle, jos siihen vain on mahdollisuus.
– Voisin sanoa uutta venettä harkitseville, että miettikää ensin huolella, mutta sitten rohkeasti “go for it”, jos siltä tuntuu. Vaikka ovathan nämä valtavan isoja investointeja. Ihan siitä kiinni, miten harrastuksen näkee, ja onko siihen taloudellinen mahdollisuus. Hän kuitenkin suosittelee tutustumaan kattavasti vaihtoehtoihin.
– Venemessuilla käynti auttaa ainakin siinä, että saa sisätilat ja yleisilmeen selväksi. Ja kyllähän myös koepurjehduksia jonkin verran järjestetään.
Lisäksi hän kehottaa miettimään jo tilausvaiheessa tarkkaan, mitä tehtaan varustelistalla on tarjolla.
– Ei sieltä joka ikistä varustetta tarvitse ruksata, mutta suosittelen miettimään omia tarpeita ja tilaamaan saman tien sopivat varusteet. Aiemmassa veneessä huomasin, että olisi pitänyt olla keulapotkuria, biminiä, lattapää-isopurjetta sun muuta. Ne voi saada edullisemmin ja ainakin helpommin, kun tulevat tehtaalta suoraan, Samu vinkkaa.

Ensi kesänä mahdollisesti aiempaa pidemmälle purjehtimaan
Kaajaksen perhe on veneillyt parisen kymmentä vuotta, purjehtien 2013 alkaen ja sitä ennen kymmenisen vuotta moottoriveneillä. Harrastustaustaa on myös meripelastuksen parissa.
– Meillä tämä on puhdasta retkiveneilyä joko perheen kanssa tai jollain muulla seurueella. Ystäviä ja tuttavia on usein mukana, ei siis ensimmäistäkään kisaa. Yleensä tehdään viikonloppureissuja pääkaupunkiseudun saaristossa, Porkkalan ja Sipoonselän välimaastossa, ja yksi pidempi reissu kesällä Saaristomerelle. Joskus mennään vain pikku matka kotisatamasta lähisaareen iltaa istumaan, Samu kuvaa.
Yöksi on ollut tapana tulla laituriin eikä pidempi matkapurjehdus ole välttämättä tavoitteena jatkossakaan.
– Vene on nyt vähän nopeampi ja toisaalta meidän miehistöllä alkaa olla enemmän kestävyyttä pidempiin päivämatkoihin, joten ehkä pientä reviirin laajennusta on tiedossa. Kesälomalla suunnitteilla on lähteä ainakin jonnekin Ahvenanmaan suuntaan ja mahdollisesti Tukholman saaristoon, josta takaisin kotisatamaan Espooseen.